Kortingscodes en affiliate management

Vandaag heeft een van mijn affiliate partner een partnermail gestuurd aan zijn affiliates welke betrekking heeft op het gebruik van de kortingscodes op de verschillende sites. Wat zijn de veranderingen en wat is het effect ?

De laatste tijd wordt er veel gesproken over kortingscodes en de toegevoegde waarde van affiliates die puur en alleen deze kortingscodes promoten, de zogenaamde kortingssites. Hierbij wordt aangedragen dat deze sites (bijna) geen nieuwe sales genereren, maar dat de bezoekers al de intentie hadden/hebben om het product/dienst te bestellen, maar gebruik maken van de kortingssite om hun keuze goedkoper te kunnen aanschaffen. Het tegengeluid is, dat het doel van kortingscodes juist is, om extra sales te genereren, welke via de kortingssites wordt gefaciliteerd. Door het overzichtelijk te presenteren van de verschillende kortingen, kunnen bezoekers juist tegen een nieuwe aanbieder aanlopen en daarmee worden verleid tot de aankoop.

Uiteindelijk doet de website niks anders, dan een (offline) krant of advertentie, waarbij lezers enerzijds toevallig tegen de korting aanlopen en deze aanschaffen of anderzijds al de intentie hadden en nu het product goedkoper kunnen aanschaffen. Uiteindelijk faciliteren de kortingssite de bezoekers door alles op een pagina/site te presenteren.

Terugkomend op de mail welke vandaag in de ‘brievenbus’ lag. Hierin werden een aantal aanpassingen gecommuniceerd omtrent het gebruik van kortingscodes op de site van affiliates. De drie punten waarop de voorwaarden zijn aangepast zijn:

  • Wij sturen de kortingscodes op

Welke kortingscodes dit zijn en hoe vaak deze worden uitgestuurd is onduidelijk. Voor een vergelijkingssite als Fotovergelijk.nl is dit een lastig punt. De prijzen op de site wil je actueel houden en correct. Door het eventueel niet mogen publiceren van deze kortingscodes, zou het kunnen voorkomen dat de prijzen op de website van de aanbieder anders is dan de prijs op de vergelijkingssite.


  • Voorkomen van indexing van de actiepagina(‘s)

De pagina mag niet meer worden geindexeerd door google (en andere zoekmachines). Wat als er andere informatie op de pagina staat welke betrekking heeft op de aanbieder?


  • Geen SEA op combinaties van kortingen en de naam van de aanbieder

Dit vind ik een logische en juiste stap. Hierbij was het enige doel om bezoekers welke opzoek waren naar korting, naar de aanbieder te sturen.

In het laatste punt kan ik mij zeer goed vinden, maar bij de twee andere punten komen we in een grijs gebied. Zeker nu ook de grote spelers zoals Prijsvergelijk.nl kortingscodes integreren in hun site (bron), wil je als prijsvergelijkssite een goed en duidelijk beeld geven aan je bezoekers, de aanbieders promoten aan je bezoekers, maar wordt je gehinderd door de aanbieder zelf. Door de kortingscode niet mee te kunnen nemen word de informatie op de site incompleet/verkeerd en zullen bezoekers minder snel terug komen.

Nu ben ik heel benieuwd hoe andere sites dit ervaren. Het maakt hierbij niet uit of je een aanbieder van kortingscodes of een site met kortingscode hebt.

P.s. De vraag die rest is, gaan andere aanbieders dit voorbeeld volgen, of is dit een aanbieder?

Be Sociable, Share!

One thought on “Kortingscodes en affiliate management”

  1. Good post and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.

Comments are closed.