100% kortingscodes, hoe vaak en wanneer?

Steeds meer online webshops bieden hun klanten de mogelijkheden om kortingen te krijgen door middel van coupons of kortingscodes. Ook webshops die ook een affiliate programma hebben, bieden deze codes aan. Maar zijn er ook 100% kortingscodes in omloop?

Ik heb eerder geschreven over affiliate partijen die het gebruik van kortingscodes juist limiteerde, maar daar gaat het deze keer niet over. Op dit moment heb ik bij een affiliatebureau twee webshops welke ik promoot via mijn website. Nu had ik bij voor een webshop al een tijd een vraag openstaan bij het affiliatebureau omtrent een meerdere bestellingen met een omzet van nul euro en daarmee dus nul euro commissie.

De eerste reactie was dat het een bestelling betrof met een kortingscode (met 100% korting dus). Logisch en begrijpelijk. Deze zijn niet veel in omloop, maar de webshop kan deze korting zelf geven aan de klant als compensatie voor een fout in de bestelling bijvoorbeeld. Maar na verloop van tijd kwamen er meerdere bestellingen binnen waarbij de omzet nul was. Dat kan een keer gebeuren, misschien twee keer, maar meer dan 10x? Lijkt mij van niet. Zeker niet als al deze klanten een 100% kortings coupon hebben, zouden ze dan niet direct naar de website van de aanbieder gaan?

Het affiliate bureau ging het uitzoeken en ik ging zelf deze bestellingen eens na qua zoekwoord bij binnenkomst, time-on-site, wanneer ze op mijn pagina kwamen etc. De bezoekers kwamen met zoekwoorden binnen die niks met de uiteindelijke bestelling te maken hadden, e.g. zoeken op de naam van een webshop en bestellen bij een andere webshop. Dit gebeurd normaal altijd, maar lijkt mij onlogisch als je een 100% kortingscode hebt.

Het affiliatebureau is nog niet teruggekomen op de vraag omtrent de korting, of vandaag had ik ook bij 2e webshop het probleem van een bestelling met een omzet van nul. Nu geeft deze webshop iets meer informatie mee bij de bestelling en kon ik de bestelling hiervan afleiden. Geen reden om aan te nemen dat het een 100% kortingscoupon is. Voorlopig weer terug naar het affiliate bureau, met dezelfde vraag, maar ik begin bijna te vermoeden dat er iets niet 100% klopt met de tracking van het affiliate bureau.

Zijn er meer affiliate (marketeers) die dit probleem ondervinden? Ik heb dit namelijk maar bij een affiliatebureau. En zo ja, hoe vaak komen dit soort bestellingen bij jullie voor? Of moet ik het probleem meer zoeken in de hoek van de tracking?

Be Sociable, Share!